Een huisstijl is de wijze waarop een organisatie zich visueel naar buiten toe presenteert. Het is een visuele presentatie waarbij het logo, de kleuren, lettertypes, media en andere visuele elementen een belangrijk onderdeel vormen van de identiteit van het bedrijf. De huisstijl kan consequent doorgevoerd worden in alle presentaties van een organisatie. Denk hierbij aan de website, briefpapier, visitekaartje, offertes, facturen, vervoersmiddelen, promotieartikelen en andere reclamematerialen. Door de huisstijlelementen consequent toe te passen wordt er een herkenbare identiteit gecreëerd voor de organisatie.
Om te beginnen moet er goed worden nagedacht over de uitstraling die het bedrijf moet hebben. Het is goed om na te denken over wat goed bij jou als ondernemer en je medewerkers past, en wat jouw doelgroep en potentiële klanten zou aanspreken. Als jonge, vlotte en creatieve onderneming ligt een hippe uitstraling met opvallende kleuren erg voor de hand, maar als je een meer volwassen uitstraling wilt hebben, dan zul je wellicht voor andere strakke elementen kiezen.
Het is nooit slim om een huisstijl van een bedrijf te kopiëren, omdat een goede huisstijl uniek moet zijn en bepalend is voor je identiteit. Blijf altijd jezelf en creëer je eigen stijl. Als jouw huisstijl niet past bij de identiteit en uitstraling die je als bedrijf hebt, dan geef je potentiële klanten, volgers en de buitenwereld een verkeerde boodschap. Inspiratie opdoen kan daarentegen natuurlijk wel altijd!
Wanneer je hebt gekozen voor een bedrijfsnaam, je bedrijfsplannen hebt uitgewerkt en hebt nagedacht over de uitstraling die je met je bedrijf wilt hebben, dan is daar het moment om je huisstijl te creëren. Om de bedrijfsnaam nog meer kracht te geven en te kunnen starten met het creëren van een huisstijl, is het belangrijk om als eerste te beginnen met het (laten) ontwerpen van een logo. Denk na over de kleuren, lettergrootte en lettertypes. Denk na over een beeldmerk dat jouw bedrijf of bedrijfsnaam illustreert.
Mocht je voor een beeldmerk kiezen, dan zou je een specifiek product, dienst of bekend symbool (maak het wel eigen) kunnen kiezen die iets verteld over jouw bedrijf en bedrijfsnaam. Er zijn twee type logo’s: een woordlogo en een beeldlogo. Bij een woordlogo schrijf je de gehele bedrijfsnaam in het logo in bijvoorbeeld bijzondere lettertypes om je te onderscheiden van de concurrentie. Bij een beeldlogo bestaat je logo uit slechts een afbeelding of icoon.
Wanneer het logo is ontworpen kun je de stijl hiervan doortrekken naar je overige huisstijl onderdelen. De kleuren, lettertypes en het logo laat je terugkomen in de website, visitekaartjes, briefpapier, offertes, facturen, reclamematerialen, etc. De gekozen kleuren zijn een belangrijk onderdeel van je huisstijl. Bij het ontwerpen van jouw huisstijl is het erg belangrijk dat je let op het kleurgebruik. Verschillende kleuren hebben verschillende betekenissen, waarmee je verschillende doelgroepen kunt bereiken en triggeren. Doe hier goed onderzoek naar. Ook elementen zoals lijnen, vormen en illustraties hebben een grote impact op wat een onderneming uitstraalt.
Als een onderneming zakelijk over wil komen zijn strakke vormen en lijnen een aanrader. Als een onderneming liever speels en jong over wil komen is het aan te raden om ronde vormen en speelse lijnen te gebruiken. Het is wel belangrijk om je te houden aan je huisstijl, zodat je een herkenbare stijl en vormgeving creëert voor je doelgroep. Vaak wijken ondernemingen ook wel eens af van hun huisstijl, zonder dat ze het doorhebben. Het is daarom goed om een styleguide op te stellen, waarin je de regels rondom je logo en huisstijl vaststelt. Als je deze guide er steeds bij pakt en je hieraan houdt, zul je altijd dezelfde huisstijl behouden. Dit is erg belangrijk voor je herkenbaarheid als onderneming.
Daarnaast is het niet verkeerd om je huisstijl te blijven ontwikkelen. Na een aantal jaar kan het zo zijn dat je huisstijl aan vernieuwing toe is. Neem dan jouw onderneming en je huisstijl kritisch onder de loep om te kijken of er een restyling nodig is en om te kijken of de identiteit van je bedrijf nog aansluit bij de huidige stijl.
Een goede huisstijl zorgt voor herkenbaarheid bij je doelgroep. Door op te vallen met een verrassende bedrijfsnaam, een professioneel logo, passende kleuren en lettertypes, kun jij je onderscheiden van je concurrenten. Kies voor een huisstijl die past bij jouw bedrijf, bij jezelf, je medewerkers en (potentiële) klanten. Een herkenbare huisstijl creëert verwachtingen, daardoor is de boodschap voor de klant vaak al duidelijk op het eerste gezicht! Handig toch?
Heb je een nieuwe huisstijl nodig of wil jij je huidige huisstijl in een nieuw jasje steken? Wij weten exact waar je op moet letten en helpen je graag aan een nieuwe huisstijl. Wij staan met veel plezier voor je klaar!
Wilhelm Röntgenstraat 2
8013 NE Zwolle
(038) 369 00 32
info@brandforlife.nl
KVK-nummer: 66320534
BTW-nummer: NL001420644B41
Brand for Life scoort een 5 uit 5 op Google Reviews.
Bekijk hier de beoordelingen.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Vul hieronder je gegevens in en ga direct aan de slag.