BLOG.

DE KENMERKEN VAN EEN GOEDE WEBSITE OP EEN RIJTJE.

Wanneer je iets te weten wilt komen over een bedrijf surf je al gauw naar de website van deze organisatie. Een website is dus eigenlijk het online visitekaartje van jouw bedrijf! Een website moet er in slagen om bezoekers te overtuigen, nieuwsgierig te maken, te prikkelen en vervolgens tot actie te laten overgaan. Gebeurd dit niet? Dan is dit een gemiste kans! Het is dus belangrijk dat een website er goed uitziet, gebruiksvriendelijk is en bezoekers kan voorzien van de juiste informatie. Wij vertellen je in dit blog graag meer over de kenmerken van een goede website.

CONTENT EN VORMGEVING ZIJN KEY

Bezoekers gaan naar je website om informatie te verzamelen over jouw bedrijf en dienstverlening. Het is dus noodzakelijk om relevante content te plaatsen én vooral te blijven plaatsen op je website. Zorg er voor dat de informatie die te vinden is op je website nog relevant en up-to-date is. Door verschillende soorten content te plaatsen op je website, zorg je ervoor dat bezoekers terugkeren en getriggerd raken. Denk bijvoorbeeld aan blogs, nieuwsitems, afbeeldingen en video’s.

Vooral dat laatste is een must op de websites van deze tijd. Een beeld zegt meer dan duizend woorden en dat maakt visuele content hot en een essentieel onderdeel van een website! Mensen zijn voornamelijk visueel ingesteld en daardoor nemen we visuele informatie sneller op. Een boodschap zal dus beter begrepen worden wanneer dit visueel wordt uitgebeeld. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een bedrijfsvideo op je website. Een bedrijfsvideo geeft een goed beeld van het bedrijf, de werklocatie, het team en de dienstverlening. Daarnaast ziet het er ook nog eens erg professioneel uit wanneer de video van hoge kwaliteit is! Over hoge kwaliteit gesproken, het wordt sterk aangeraden om op je website gebruik te maken van kwalitatieve foto’s. Professionele, echte en persoonlijke foto’s scoren beter dan stockfoto’s. Naast de inhoudelijke content en media, is het belangrijk dat je een herkenbare en unieke huisstijl hebt en dat deze wordt doorgevoerd op je website. Door een duidelijke huisstijl zorg je er voor dat je opvalt en wordt herkend bij je doelgroep.

GEMAK ERVAREN DOOR EEN GEBRUIKSVRIENDELIJKE WEBSITE

Met een gebruiksvriendelijke website zorg je ervoor dat de websitebezoeker gemakkelijk en sneller kan vinden waar hij of zij naar op zoek is. Hiermee voorkom je dat een bezoeker verdwaald op je website en de website snel verlaat. Maar hoe zorg je nu voor een gebruiksvriendelijke website? Door gebruik te maken van een goede navigatie met gerichte call-to-action buttons en goede beschrijvingen met titels, ben je al een heel eind op weg. Denk bijvoorbeeld aan een “contact” button, als je wilt dat de gebruiker doorklikt naar de pagina om contact op te nemen met jouw bedrijf. Of een button waarmee jij de bezoeker naar de juiste dienstenpagina leidt. Dat scheelt een hoop zoeken en informatie lezen over dingen waar de bezoeker niet geïnteresseerd in is! Daarnaast is het klikbaar maken van je telefoonnummer en e-mailadres ook erg praktisch. Hierdoor kunnen bezoekers makkelijker direct contact opnemen.

Naast een logische opbouw en navigatie, is het tegenwoordig ook ontzettend belangrijk dat je website responsive en mobielvriendelijk is. Een responsive website houdt in dat de website zich aanpast aan het scherm waarmee de gebruiker de website bezoekt. Of dit nu een laptop, mobiele telefoon of tablet is, zorg er altijd voor dat jouw website responsive is! Op deze manier kan elke gebruiker de website op een fijne manier bezoeken.

SNELLE WEBSITES SCOREN BETER

Geduld is een schone zaak, maar niemand zit te wachten op een trage website. In de praktijk is gebleken dat men niet langer dan 3 seconden wil wachten tot een website is geladen. Een snelle website is dus noodzakelijk, als je wilt dat bezoekers op een fijne manier door je website kunnen, de tijd nemen om informatie op te zoeken en kennis op te doen op je website.

Het hebben van een trage website kan verschillende redenen hebben. Allereerst is het belangrijk om te zorgen voor een stabiele en goede hosting. Webhosting zorgt ervoor dat een website bereikbaar is op het internet en dat de website veilig bezocht kan worden. In vele gevallen wordt een website gehost bij een hostingpartij. Wanneer je website met meerdere websites wordt gehost op één server, kan dit een oorzaak zijn van een trage website. Dit wordt ook wel Shared Hosting genoemd en is vaak een goedkopere vorm van hosting.

Daarnaast zijn te grote afbeeldingen ook één van de boosdoeners. Te grote afbeeldingen zorgen er voor dat het laden van een pagina te traag verloopt. Probeer de bestandsgrootte van een afbeelding niet boven de 500KB te krijgen. De perfecte bestandsgrootte voor op een website zit tussen de 100 en 300 KB. Let wel op dat de kwaliteit van de afbeelding niet verminderd door de lage bestandsgrootte. Zoek altijd naar de juiste verhoudingen.

Verder heeft de snelheid van een website ook invloed op de vindbaarheid in zoekmachines. Zoekmachines zoals Google vinden snelle websites erg belangrijk. Bij een trage website zul je dus ook verder verdwijnen in de eindeloze zoekresultaten in zoekmachines.

EEN GOEDE ONLINE VINDBAARHEID IS EEN MUST

Wanneer iemand informatie wil opzoeken over een specifiek product, dienst of bedrijf wordt dit meestal opgezocht via zoekmachines zoals Google. Een mooie website is top, maar het is dus van belang om ook aanwezig te zijn in zoekmachines! Door in te zetten op SEO en op SEA kun je de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines verbeteren.

SEO staat voor “Search Engine Optimization”, oftewel, “zoekmachine optimalisatie.’’ Bij zoekmachine optimalisatie maak je o.a. pagina’s aan met gerichte en interessante content op je website, die ervoor zorgen dat je website goed gepositioneerd wordt in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Denk hierbij aan pagina’s met blogs, nieuwsberichten en extra informatie over een product of dienstverlening. Voordat de pagina’s worden aangemaakt is het goed om een zoekwoordenanalyse te doen. Zoekwoorden zijn eigenlijk termen die men gebruikt bij het zoeken in zoekmachines. Voor een goede vindbaarheid kun je de zoekwoorden die populair zijn onder jouw doelgroep verwerken in de content op de pagina’s van je website. Wanneer er veel wordt gezocht naar de zoekwoorden die je hebt toegepast op je website, komt je website vanzelf hoger in de ranking van zoekmachines. En hoe hoger je website gepositioneerd wordt in zoekmachines, hoe groter de kans is dat men doorklikt naar jouw website! Belangrijk om te weten is dat SEO een lange termijn strategie is. Het kan maanden duren voordat resultaat zichtbaar is.

Dan is er ook nog SEA: “Search Engine Advertising”, oftewel, het adverteren in zoekmachines. In tegenstelling tot SEO heb je bij SEA te maken met advertenties en dus betaalde zoekresultaten. Door te adverteren in zoekmachines kun je gericht een specifieke doelgroep bereiken. Bij SEA zet je een betaalde Google advertentie op en zijn resultaten ook veel sneller zichtbaar dan bij SEO. De advertenties in Google zijn bovenaan op de resultatenpagina te vinden. Dit valt dus goed op en de kans is dan ook veel groter dat men doorklikt naar je website. Daarnaast krijg je door het adverteren in zoekmachines veel inzicht in de data van een specifieke doelgroep. Wanneer je inzet op SEA is het belangrijk om goed in kaart te brengen wat de kosten zijn en wat het uiteindelijk voor je bedrijf zal opleveren.

Tot slot heeft de beveiliging, de snelheid en de gebruiksvriendelijkheid van een website ook te maken met de vindbaarheid. Zorg er dus voor dat het totale plaatje klopt!

Ook wij bieden verschillenden diensten aan rondom websites. Benieuwd? Neem dan een kijkje op onze website of neem vrijblijvend contact met ons op.

GRATIS DOWNLOADEN

BRAND FOR LIFE
INHAAKKALENDER 2024.

Vul hieronder je gegevens in en ga direct aan de slag.