De consument koopt en zoekt steeds meer online!

De consument koopt en zoekt steeds meer online!

De consument koopt steeds meer producten online. Maar ook het zoeken van informatie over producten, diensten of bedrijven gaat tegenwoordig vaak via het internet. De snelheid, de beschikbare informatie, prijsvoordelen en het gemak zijn allemaal redenen waarom dit gebeurd. De consument zal zijn of haar eerste zoektocht naar een nieuw product (bijv. een nieuwe auto, laptop, kleding, woonaccessoires, etc.) waarschijnlijk niet direct via de smartphone doen. Toch is de kans groot dat de eerste treden van die zoektocht naar geschikte producten wel gezet worden via mobiele telefoons of tablets.

Het internet maakt het mogelijk om op elk moment en op elke locatie bereikbaar te zijn. Hierdoor is de drempel veel lager voor de consument om ook voor kleinere aankopen de zoektocht naar nieuwe producten uitgebreider aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan een toerist die op zoek is naar een geschikt restaurant om te dineren. Die persoon zal hoogstwaarschijnlijk onderweg via een website of app de plekken met de beste reputatie en recensies opzoeken en op basis hiervan een besluiten nemen.

Het feit dat de consument steeds dat de consument steeds meer haar eerste informatiebehoeften via het internet opzoekt, betekend voor veel bedrijven dat zij hun bedrijf online goed moeten vertegenwoordigen. Dit betekend dat je een goede website moet hebben die mobiel vriendelijk is en de gewenste informatie toont. Een website die zichtbaar is en naar voren komt als de consument op zoek is naar specifieke vragen over een product of dienst.

Heb je bijvoorbeeld wel eens in zoekmachines gezocht naar je eigen bedrijf, producten of diensten? Welke informatie komt als eerst naar boven? Zijn dit de berichten die je als eerst wilt laten zien aan de consument die op zoek is naar een bedrijf zoals die van jou? Is je website representatief voor smartphone of tablet gebruiker? Als dit niet het geval is, dan zou ik hier zeker aandacht aan besteden.