Elk merk heeft een eigen verhaal. Het is niet zomaar en alleen maar een tekstje op een flyer, brochure of op een website. Het is een geheel aan woorden die vertellen waar het verhaal begon, waar het nu staat en hoe het tot stand is gekomen. Daarnaast zijn er andere belangrijke aspecten die veel vertellen over een merk, maar ook over een persoon.
Denk bijvoorbeeld aan een eerste ontmoeting met iemand tijdens een (zakelijk) afspraak, evenement of een feest. Onbewust creëer je tijdens deze ontmoeting een bepaalde mening en gevoel over de persoon met wie je het gesprek hebt. Maar ook andersom creëert een ander dit over jou. Dit gebeurd vaak op basis van verschillende soorten factoren, zoals: kleding, houding, taalgebruik, accent, uiterlijk, visitekaart, de type mensen om je heen (bijv. tijdens een bijeenkomst) en wellicht ook het vervoersmiddel dat je gebruikt. Deze persoonskenmerken en factoren kunnen van invloed zijn op de beeldvorming over een persoon.
Bij merken is het niet anders. Je moet goed nadenken over alles wat te maken heeft met je bedrijf. Vooral over dingen die onbewust en bewust een bepaald beeld geven. Je kunt denken aan de uitstraling van je website, met daarin belangrijk onderdelen: de teksten, kleuren, logo, plaatjes en de snelheid van je website. Of de verpakking en de kleur van een product die je verkoopt, de service die je geeft, maar ook de boodschap op een antwoordapparaat. Ook je e-mailhandtekening, taalgebruik en snelheid van antwoorden op mailtjes en telefoontjes zeggen iets over een persoon en bedrijf.
Verder is het ook niet onbelangrijk om eens te kijken naar het online gedrag van je medewerkers. Hoe profileren zij zich op social media en is dit in lijn met de normen en waarden van je bedrijf. Heeft dit gedrag invloed op je merk? Dit kan zowel positief als negatief zijn.
Zo kunnen we wel doorgaan met allemaal factoren die iets over jou en je merk kunnen zeggen. Elk detail vertelt een stukje van jouw verhaal.