Na de heftige maatregelen vanuit de overheid, zijn vele bedrijven genoodzaakt te sluiten en dit heeft vele consequenties. Ondanks dat, worden platformen zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn volop gebruikt. Dit komt doordat veel mensen thuiswerken of zelfs in quarantaine zitten. Hoe kan jij, als bedrijf op deze situatie inhaken?

Zoals eerder genoemd zitten veel mensen thuis waardoor het gebruik van verschillende social mediakanalen stijgt. Dit biedt een kans voor bedrijven omdat zij nu juist een groot publiek kunnen bereiken door middel van online marketing. Het is belangrijk dat jij, als bedrijf online gezien blijft worden. Dit zal uiteindelijk een boost kunnen geven voor na de crisis en zelfs tijdens, wanneer jij bepaalde diensten nog kunt verlenen.

Voor vele bedrijven is het nu een uitdaging om een deel van hun werk nog te kunnen doen, dit brengt vooral de creatieve kijk op de situatie naar boven. Veel bedrijven in de horecasector beginnen nu bijvoorbeeld met het afhalen en bezorgen van hun producten. Ook bieden bepaalde bedrijven waardebonnen aan, die gasten of klanten op een later moment kunnen verzilveren. Social media kan hierbij een grote rol spelen. De meeste bedrijven hebben al een groot netwerk opgebouwd met hun online kanalen, dit biedt nu juist een mogelijkheid om deze te gebruiken voor promotie van hun aangepaste of huidige diensten.

Voor bedrijven die hun diensten nog kunnen uitvoeren vanuit huis, is het belangrijk om te blijven communiceren met hun team. Het communiceren kan door middel van online tools zoals; Skype, WhatsApp, FaceTime of Microsoft Teams. Niet alleen is dit een hulpmiddel om contact te onderhouden binnen het team, maar ook voor eventuele klanten en partners. Kunnen vooraf gemaakte afspraken door de situatie nu niet meer plaatsvinden? Probeer deze dan alsnog door te zetten via het gebruik van deze online communicatie tools. Laat via social media weten dat jij en je team er alles aan doen om het bedrijf draaiende te houden.

Behoort jouw bedrijf tot de bedrijven die voor nu nog geopend mogen zijn? Laat dan vooral je stem horen via online platformen om dit te laten weten. Houd je aan de regels van het RIVM en garandeer je klanten dat je de regels opvolgt zodat zij zich veilig voelen bij jouw bedrijf.

Tot slot is het voor bedrijven noodzakelijk om vooral het nieuws goed in de gaten te houden. Blijf online inhaken op actuele gebeurtenissen, volg de voorschriften van het RIVM op en blijf vooral denken aan de toekomst.