In Nederland zitten wij momenteel maar liefst 98 minuten per dag op social media. Onder de jongeren tussen de 15 t/m 19 jaar is dat meer, maar liefst 143 minuten per dag.

Voor veel bedrijven of organisaties is dit een mooie kans om hierop in te haken door actief en zichtbaar te zijn op social media. Het is dus de hoogste tijd om meer tijd aan social media marketing te  besteden. Zorg ervoor als bedrijf dat je niet achterblijft en snel schakelt op gebeurtenissen.

Publicatie Newcom in januari 2020 over het Nederlandse jaarlijkse social media gebruik.

De trend van afgelopen jaar is dat alle social media platformen een groei hebben doorgemaakt.
De grootste stijging dit jaar is vooral bij Instagram en nieuwkomer TikTok. Afgelopen jaar kreeg Instagram 710 duizend gebruikers en TikTok 700 duizend erbij. Daarnaast groeien Facebook en WhatsApp nog steeds, maar bij deze twee social media kanalen lijkt de groei wel zijn max te bereiken. LinkedIn en Pinterest groeien opvallend genoeg minder hard.

Welke doelgroep maakt het meest gebruik van de verschillende social media platformen?

Uit het onderzoek van Newcom is te zien welke verschillende leeftijdscategorieën in welke mate gebruik maken van de verschillende social media platformen. Hierin zie je dat WhatsApp in elk leeftijdscategorie gebruikt wordt.
In de trend rondom Facebook valt op dat met name gebruikers onder de 40 jaar afgelopen jaar flink zijn gedaald. Daarentegen zijn meer ouderen (40+) gebruik gaan maken van Facebook.
Instagram wordt voornamelijk gebruikt door de doelgroep 15 – 19 jaar. Ook een grote groep tussen de 20 en 39 jaar maakt gebruik van dit platform. Snapchat wordt voornamelijk gebruikt door jongeren tussen de 15 – 19 jaar.

LinkedIn is licht gegroeid (2%) ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal leden zijn vrijwel gelijk gebleven. Daarentegen heeft LinkedIn een mooie ontwikkeling meegemaakt m.b.t. het dagelijkse gebruik van dit platform. Waar het eerst moeite had om leden actief op de pagina te houden, is dit momenteel niet meer het geval. Een focus op een verbeterde tijdlijn en het gebruik van hashtags heeft dit doen veranderen. Waar het aantal dagelijkse gebruikers afgelopen jaar met maar liefst 19% groeide, is het dit jaar nog eens met 24% gegroeid. Voor LinkedIn betekent dit dagelijks 771.000 actieve gebruikers van het platform.

Wat zegt deze data over social media gebruik?

We kunnen concluderen dat social media gebruik onder de Nederlanders onverminderd populair is en blijft. De belangrijkste platform momenteel is WhatsApp. Instagram is het meest gegroeid, steeds meer jongeren verdwijnen van Facebook en TikTok is de grootste nieuwkomer. Kortom, de ontwikkelingen rondom social media is nog lang niet voorbij.

Dit biedt voor jou als ondernemer veel mogelijkheden. Door te bepalen en te weten wie je doelgroep is, kun je inspelen op deze doelgroep. Wil je de jongeren bereiken? Kijk waarop ze actief zijn en speel hierop in. Wil je de oudere doelgroep bereiken? Wellicht moet je dan actief zij op Facebook.

Wil jij ook social media succesvol inzetten? Een social media strategie en plan is van belang. Weet wie je doelgroep is, bepaal je strategie en ga aan de slag met je social media kanalen.

Blijf ons volgen via onze social media kanalen.
Heb je vragen? Neem gerust contact op voor advies en ondersteuning.