Steeds neem je jezelf voor om deze week echt die social media berichten te publiceren. Op de een of andere manier stel je het uit en er komt steeds wat tussen. Wel zie je dat succesvolle conculega’s erg actief zijn op social media met leuke berichten. Ze delen bijvoorbeeld dat ze regelmatig lovende reviews van klanten krijgen of dat ze weer een nieuw project hebben afgerond.
Waarom ontbreekt er bij jou de inspiratie of een praktisch plan om aan de slag te gaan met je social media? Je wilt er mee aan de slag, maar je blijft maar staren naar een wit scherm.
Heb je eindelijk de motivatie en inspiratie gevonden en uiteindelijk een bericht gepost, dan merk je weer dat je nul respons krijgt op je bericht. Geen likes en geen reacties. Toch wel frustrerend. Waarom werkt het bij een ander wel en bij jou niet? Je weet dat social media werkt en het een belangrijke tool kan zijn voor nieuwe klanten en business: Je besluit dan maar niet meer te posten, bij jou heeft het toch geen resultaat. Jammer zeg! Een gemiste kans.
De kracht van social media wordt nog wel eens onderschat onder ondernemers. Tijdens gesprekken merk ik toch dat het nog geen prioriteit heeft. ‘’Ik weet dat ik er mee aan de slag moet, maar…’’. Dit is wat ik vaak hoor. Zonde, want juist met social media kun je de aandacht trekken, nieuwe klanten of opdrachten werven en bestaande klanten binnen boord houden.
Nieuwe klanten gaan graag in zee met een bedrijf die ze gevoelsmatig al kennen. Soms hoeft een klant jouw als bedrijf nog niet persoonlijk te kennen, maar doordat ze je online voorbij zien komen, krijgt men al gelijk een gevoel bij jouw bedrijf. Je hebt het vertrouwen gewonnen.
Door zichtbaar te zijn op social media heb jij jezelf al voorgesteld. Je kunt als bedrijf meer klanten aantrekken door je social media kanalen goed in te richten en door deze dan ook up-to-date te houden. Dit doe je door persoonlijke verhalen te vertellen, relevante content te delen en leuke interactie te hebben.
De content die je zou moeten plaatsen verschilt per onderneming en per situatie. Er is wel een rode draad in de strategie die elk bedrijf zou moeten volgen om een succesvolle bedrijfspagina te realiseren. Hieronder een aantal tips:
- Regelmaat in het posten: Plaats voldoende berichten en met regelmaat!
- Relevante berichten posten: Speel op tijd in op inhakers, feestdagen, acties, ontwikkelingen, etc.
- Maak je berichten persoonlijk: Vertel jouw eigen unieke verhaal op een interessante manier aan je volgers. Laat de gezichten achter een onderneming zien!
- Interessant: Maak je berichten interessant en relevant voor jouw klanten en volgers. Zij willen vermaakt worden, ga op hun stoel zitten en post om hun te ‘’vermaken’’!
Uiteraard ben je erg druk met je eigen werk en kost het tijd en moeite om aan de slag te gaan met social media. Weet je niet hoe je telkens iets nieuws moet verzinnen, ook nog zonder dat je hier uren mee bezig bent? Wellicht kan de inhaakkalender van Brand for Life jouw helpen. Download hier de inhaakkalender!
Liever eens sparren om te zien wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.