BLOG.

SOCIAL MEDIA MARKETING IN DE ZOMER.

De zomervakantie betekent voor de meeste mensen een periode van rust en op vakantie gaan. Meer tijd voor het ondernemen van leuke activiteiten met familie en vrienden, maar ook meer tijd om urenlang door de tijdlijn van Facebook of Instagram te scrollen. En dat laatste maakt het voor ondernemers interessant om ook tijdens de zomer(vakantie) online zichtbaar te blijven!

In de praktijk zien we vaak dat veel ondernemers ervoor kiezen om rond de zomermaanden even geen (intensief) gebruik te maken van social media met hun onderneming. Dit kan komen doordat het binnen het bedrijf rustiger is of omdat er juist een drukke periode aankomt. Wellicht is de social media manager op vakantie of is het lastiger om in deze periode content te bedenken en te maken. Toch is het goed om actief te blijven op social media tijdens de zomermaanden. Door in te blijven spelen op je doelgroep, is het mogelijk om je doelgroep/volgers te blijven bereiken en om nieuwe volgers naar je social media kanalen te krijgen. Wij geven je graag een aantal tips waardoor je op een efficiënte manier ook in de zomer kunt inzetten op het zakelijke gebruik van social media!

MET PLANNEN KOM JE VERDER

Zomervakantie. De naam zegt het al, vakantie. Een periode van vrije tijd en rust. Ook jij als ondernemer hebt natuurlijk recht op een welverdiende vakantie. Nu horen we je denken, ‘’hoe zit het dan met de social media van mijn bedrijf?’’ Een tip: plannen en voorbereiden! Pak een moment om rustig na te denken over de content die je tijdens de zomer kunt gaan delen. Bereid verschillende soorten content voor, denk hierbij aan weetjes, tips, quotes, informatie over je diensten, een kijkje achter de schermen en persoonlijke content van je team. Wanneer je de content hebt voorbereid, is het tijd om deze berichten in te plannen. Door social media berichten in te plannen worden deze automatisch op een gewenste dag en tijdstip gepubliceerd. Maak hierbij gebruik van tools als Hootsuite, Buffer of van de publicatietool van Facebook. Zo hoef je hier zelf niet meer naar om te kijken en kun je zonder afgeleid te worden, genieten van een heerlijke zomerse dag!

GEEN INSPIRATIE? INHAAKDAGEN DOEN HET ALTIJD GOED

In de zomervakantie is het voor sommigen lastiger om content te bedenken. De inhaakdagen zijn een goed hulpmiddel voor je social media kanalen. Inhaakdagen zijn speciale dagen waarbij stil gestaan kan worden of die gevierd kunnen worden. Denk hierbij aan de feestdagen, maar ook aan specifieke Internationale en Nationale dagen. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een speciale dag voor bedacht! Ook de zomermaanden kennen een aantal inhaakdagen waar jij met jouw onderneming op in kunt haken. Uiteraard hoef je niet op elke inhaakdag in te haken, maar wellicht zitten er een aantal dagen tussen die van toepassing zijn op jouw bedrijf. Zo is het in augustus “Internationale Dag van de Fotografie’’ en “Werelddag van de Ondernemer.’’ Benieuwd naar alle inhaakdagen van het jaar? De inhaakkalender kun je downloaden op onze website!

Naast de inhaakdagen is het natuurlijk ook goed om in te spelen op het moment. De zon schijnt volop, men is onderweg en bezoekt mooie plekken, de temperaturen lopen op en iedereen komt in de vakantiestemming. Speel hierop in door vrolijke, zomerse en gezellige berichten te publiceren. Maak vrolijke foto’s met collega’s, blijf laten zien waar je op het moment zelf mee bezig bent en zet zelfs een leuke zomeractie op! Vier de zomer samen met je volgers en neem ze mee in de zomerse activiteiten van jouw bedrijf.

Afhankelijk van het type bedrijf, kun je ook inhaken op het actuele moment door na te denken over zomerse situaties en eventuele problemen uit te lichten. Denk hierbij aan een HR-adviesbureau die een tip geeft over ‘’wat te doen als je medewerker ziek wordt tijdens zijn vakantie’’. Pas je content hierop aan, zodat het actueel is en interessant is voor je volgers om het op dat moment te lezen.

Uiteraard kun je er ook altijd nog voor kiezen om oude social media berichten te herplaatsen. Wijzig de afbeelding of video, pas de tekst en context wellicht iets aan en posten maar! You are ready to go.

IK GA OP VAKANTIE EN IK NEEM MEE... EEN TELEFOON!

Doordat de meesten vakantie vieren, houden zij zich bezig met verschillende activiteiten in hun vakantietijd. Denk aan avonden op het terras, festivals, zonvakanties, zwemmen en gezellig uiteten. Hierbij blijft een laptop of een ander groot apparaat vaak thuis. Het is daarom belangrijk om rekening te houden met het feit dat mensen vooral online actief zijn door middel van hun mobiel. Zo wordt de website van jouw onderneming vaak sneller bezocht door een mobiel-gebruiker. Zorg er dus voor dat je website ook goed zichtbaar is op de mobiele versie. Goed bereikbaar zijn tijdens de vakantie? Voeg dan een WhatsApp-functie toe aan je website! Hierdoor stimuleer je een snelle en eenvoudige manier van communiceren voor jezelf, maar ook voor de website bezoeker en eventueel potentiële klant.

COMMUNICATIE IS KEY!

Is de zomerperiode een rustigere periode voor jouw bedrijf? Ga online het gesprek aan met je volgers en (potentiële) klanten! Wellicht ontvang je minder mensen in je winkel of heb je minder meetings met potentiële klanten. Reageer op inkomende berichten, reacties en bijdragen van je doelgroep en volgers. Het is goed voor de binding met je doelgroep en veel interactie helpt ook nog eens bij het vergroten van je online zichtbaarheid.

Met deze tips kom jij zeker de zomer door! Er is genoeg leuks en informatiefs te delen tijdens de zomerperiode. Ga er goed voor zitten en denk na over wat je kunt gaan doen. Je zult merken dat de creativiteit jou niet in de steek gaat laten. Profiteer van de kansen en mogelijkheden tijdens de zomervakantie.

Liever meer hulp bij het managen van de social media kanalen van jouw bedrijf? Uiteraard gunnen we jou een welverdiende vakantie en ondersteunen we je graag bij deze activiteiten. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

GRATIS DOWNLOADEN

BRAND FOR LIFE
INHAAKKALENDER 2024.

Vul hieronder je gegevens in en ga direct aan de slag.