De social mediawereld staat nooit stil. We zijn steeds meer actief op social media. Ook zakelijk wordt er steeds meer gebruik gemaakt van verschillende social media platformen. De mogelijkheden zijn enorm. Er is meer beweging op social media dan ooit tevoren! Dit zien wij bij onze opdrachtgevers, maar ook bij onszelf met Brand for Life. Vandaar dat wij de belangrijkste trends en ontwikkelingen van 2022 op een rijtje zetten.
Steeds meer maken we gebruik van korte video’s op social media. Denk aan Instagram reels, Instagram stories en TikTok filmpjes. Je hebt vast wel eens een filmpje bekeken op één van deze platforms. Misschien heb je zelfs wel een keer een filmpje gemaakt en gepubliceerd. Ze zijn erg vermakelijk. Volgens Adam Mosseri (Head of Instagram) werken deze korte filmpjes erg goed om op te vallen op social media, omdat onze aandachtspan kort is en we graag naar beelden willen kijken. Social mediagebruikers worden vaak nieuwsgierig door het zien van een video en als ze het eenmaal afspelen willen ze de video dan ook graag afkijken. Grote kans dat ook jouw Instagram reel bekeken wordt, doordat hij automatisch op de “Instagram reel pagina” wordt getoond. Hierdoor kunnen niet-volgers van jouw pagina ook gewoon jouw video bekijken, omdat het onder de aandacht wordt gebracht door het platform. Een goede manier dus om zichtbaar te zijn en succes te hebben op social media.
Als we het hebben over korte video’s, dan kan het platform TikTok natuurlijk niet ontbreken! TikTok is een van de populairste social media platformen. Sinds 2020 maakt TikTok deel uit van de social media wereld en is het omarmt door miljoenen social media gebruikers. Het is zelfs het snelst groeiende platform. In 2021 groeide het aantal gebruikers van TikTok van 1,7 miljoen naar 3 miljoen gebruikers. Naast de particulier, zien we ook steeds meer ondernemingen TikTok inzetten om reclame te maken. TikTok video’s kunnen net zoals reels ook bekeken worden door niet-volgers. De video’s kunnen namelijk op het ‘’For You’’ overzicht terecht komen. In dit overzicht worden video’s getoond op basis van jouw interesses en activiteiten op het platform.
De zogeheten influencers, je kent ze vast wel! Dit zijn vaak personen met veel volgers op social media, die producten en/of diensten promoten op hun social media kanalen. De meest effectieve vorm van marketing tegenwoordig is dan ook influencer marketing. Wij verwachten dat dit een blijvertje zal zijn en dat bedrijven zullen blijven inzetten op influencers. Het bedrijf ‘Business Insider Intelligence’ berekende zelfs dat in 2022 bedrijven zo’n 15 miljard dollar aan influencer marketing zullen besteden.
Het inzetten van influencers is een slimme manier om naams- en productbekendheid te creëren. De impact hiervan kan enorm zijn. Niet alleen bekende influencers met vele volgers worden benaderd, ook de influencers met minder volgers worden steeds vaker benaderd voor het maken van een promotie voor een bedrijf.
Ook de naam “content creator” wordt een steeds bekendere term op social media. Creators krijgen een steeds belangrijkere rol als het gaat om content. Een content creator houdt zich bezig met de nieuwste trends en ontwikkelingen en creëert op basis daarvan inhoudt voor zijn/ haar social media platformen of voor die van het bedrijf waar zij zaken mee doen. Zo heeft TikTok een creator funds opgesteld. Het platform heeft een bepaald bedrag beschikbaar gesteld om creators te kunnen betalen. Hierdoor kunnen zij fulltime content blijven maken. Dit heeft een positief effect op TikTok, omdat TikTok-gebruikers de app blijven gebruiken om naar hun favoriete creators te kunnen kijken.
Het lijkt erop dat voice content een grote trend gaat zijn in 2022. Met het maken van voice content is het mogelijk om je doelgroep te bereiken door middel van bijvoorbeeld podcasts, audioboeken of radio. Eigenlijk alles waarbij een stem gebruikt wordt op een platform waar mensen naar kunnen luisteren.
Weten jullie nog toen in 2021 de app “Clubhouse” uit het niets uit de lucht kwam vallen en razend populair werd? Dit is een goed voorbeeld van voice content. De app draait geheel om audio, in verschillende rooms kan je meeluisteren naar verschillende lezingen en kan je het gesprek aan gaan met anderen. Grote namen zoals Oprah Winfrey, Mark Zuckerberg en Elon Musk namen de moeite om op het platform lezingen te geven. Aan de snelle groei leek toch ook snel een einde te komen. De app werd populair rondom COVID-19. Dit kan komen omdat we in lockdown zaten en veel gebruikers dit platform omarmden. We konden nergens heen en door de app “Clubhouse” kregen we toch het gevoel van samen zijn en konden we luisteren naar interessante gesprekken. Nu bedrijven weer open mogen en we weer naar kantoor mogen gaan, de cafés weer open zijn en we onze sociale contacten weer kunnen onderhouden neemt het gebruik van het platform af. Volgens social mediaspecialist Chris Demeyere heeft de app nog wel een toekomst: “Het zal blijven bestaan als een niche-app, voor mensen die echt geïnteresseerd zijn in lezingen en gesprekken. Zij zullen, nu ze de app kennen, minder bezig zijn met Clubhouse en af en toe komen kijken. Niet zoals Instagram of TikTok, dat zijn apps die je verschillende keren per dag gebruikt.”
Ook zien we dat mensen steeds meer online bestellen. Via social media worden er ook steeds meer aankopen gedaan. Wij verwachten dat dit zal blijven groeien! Door de coronacrisis zijn een tijdje alle winkels dicht geweest. Het aantal consumenten dat hun aankoop via social media deden is hierdoor flink gestegen. Ondanks dat de winkels weer open zijn, blijven toch veel consumenten hun aankopen nog steeds online doen via social media. Het feit dat je inspiratie op kan doen op de platformen en daarbij meteen een aankoop kunt doen valt goed in de smaak. Komend jaar is de verwachting dat dit zal blijven groeien en zullen social mediakanalen met verschillende nieuwe e-commerce features komen.
Al met al gaat 2022 een jaar worden met veel mogelijkheden op gebied van social media, veel nieuwe ontwikkelingen en nieuwe toepassingen. Een interessant jaar waar wij met veel verwachting naar uitkijken.
Wilhelm Röntgenstraat 2
8013 NE Zwolle
(038) 369 00 32
info@brandforlife.nl
KVK-nummer: 66320534
BTW-nummer: NL001420644B41
Brand for Life scoort een 5 uit 5 op Google Reviews.
Bekijk hier de beoordelingen.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Vul hieronder je gegevens in en ga direct aan de slag.