Tips voor zakelijk gebruik van social media.

Tips voor zakelijk gebruik van social media.

In dit blog wil ik het met jullie hebben over social media marketing. Ik krijg wel eens de vraag, hoeveel berichten men eigenlijk per week zou moeten posten om hun online marketing effectief te maken. Hier is niet direct een goed of fout antwoord op. Ook ben ik momenteel een boek aan het lezen over Brand Design. Hierin ben ik een interessante passage tegengekomen. Deze passage en eerdergenoemde vraag zijn voor mij de reden geweest om over dit onderwerp te schrijven.

Elk bedrijf of ondernemer zou zelf moeten proberen en ervaren hoeveel berichten zij per week kunnen publiceren. Dit heeft vooral te maken met de aanwezige tijd, middelen en content. De één kan prima elke dag iets posten, waar de ander met twee berichten per week al heel ver komt.  Kijk bijvoorbeeld eens bij de concurrent. Analyseer hoeveel berichten zij publiceren en probeer dit na te streven. Als dit voor jou ook haalbaar is, houd dit dan vast als doelstelling.

Wel is het belangrijk dat wanneer je iets online post, het toegevoegde waarde heeft. Ga dus niet zomaar iets posten omdat je per se iets online wilt zetten. Post vooral verschillende content en analyseer wat voor effect dit heeft op jouw volgers. Zo kun je zien wat het goed doet bij jouw publiek en wat voor content je dus ook vaker zou kunnen posten.

In het boek dat ik momenteel aan het lezen ben, ben ik de volgende zin tegen gekomen: ‘’Er zijn nog steeds saaie merken waar weinig beleving van uitgaat, terwijl de consument graag entertainment wil’’. In mijn ogen, valt de genoemde ‘’entertainment’’ te halen uit de juiste online marketing.

Ik zie vaak dat ondernemers social mediakanalen opzetten, maar hier vervolgens niks meer mee doen. Juist in deze tijd is het zakelijk inzetten van social media een must. Zorg voor leuke, interessante en verschillende content die van toegevoegde waarde zijn voor jouw volgers en onderneming. Laat je bedrijf en activiteiten vanuit verschillende perspectieven zien. Plaats de ene keer een foto en de andere keer een video. Het persoonlijke aspect in een post doet het ook vaak goed bij volgers van bedrijven. Ook heeft elk social media platform verschillende functionaliteiten die jij kunt inzetten om een bericht op te pimpen. Denk hierbij aan filters voor foto’s en video’s, boomerangs, tags en hashtags. Er zijn dus verschillende mogelijkheden om online in te spelen op jouw publiek, maak hier dan ook gebruik van.

Online marketing is een eenvoudige en goedkope manier om de aandacht te trekken van mensen en hiermee klandizie te krijgen. Ik geef mijn opdrachtgevers dan ook vaak als advies om minimaal 2 á 3 berichten per week online te delen. Het is vooral belangrijk dat je dit vasthoudt. Zorg vooral voor verschillende soorten content. Het is niet erg om vaker dezelfde boodschap te posten, maar zorg er dan voor dat je dit op een andere manier zichtbaar maakt. Heb jij niet de tijd of expertise om content te bedenken of te delen voor jouw bedrijf? Overweeg dan eens of het uitbesteden van social media marketing iets voor jouw bedrijf is.

Mijn advies voor bedrijven is dus ook om veel online te posten, zodat mensen zien wat jouw onderneming doet en aanbiedt. Zorg dat je leuke en verschillende content blijft delen, zodat de hoeveelheid berichten niet vervelend is voor jouw volgers. Wanneer jouw berichten leuk en divers zijn, zal jouw publiek dit niet als vervelend ervaren.