Skip to content
Back
  • Home
  • Over ons
  • Diensten
  • Brand cases
  • Vacatures
  • Blogs & nieuws
  • Maatschappelijk betrokken
  • Contact
Brand for life

Wel of niet gebruik maken van een LinkedIn bedrijfspagina?

Wel of niet gebruik maken van een LinkedIn bedrijfspagina?

Toen ik met mijn eigen bedrijf startte, dacht ik eerst na over welke social media kanalen ik wilde gaan inzetten. Dit voor de communicatie, met de doelgroep, die ik hoopte te bereiken. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Over dat laatste twijfelde ik nog. Op mijn persoonlijke LinkedIn-pagina heb ik momenteel ruim 1200 zakelijke relaties (toen nog rond de 1000 zakelijke relaties). Als ik berichten wil delen die te maken hebben met mijn bedrijf, dan zou ik dat prima met mijn persoonlijke pagina kunnen doen. Met als resultaat een groot bereik. Dit was hoe ik hier toen nog over dacht.

”Heb ik dan wel een bedrijfspagina nodig was de belangrijke vraag die ik beantwoord moest hebben”.

Ik had het idee dat een LinkedIn bedrijfspagina vooral bedoeld was voor grote bedrijven. Die hebben een groot aantal volgers. Als ik kijk naar de wat kleinere bedrijven, dan blijft dat toch een beetje achter qua aantal volgers.

Ik dacht na over het volgende:

  • Willen mensen wel een bedrijfspagina volgen?
  • Wat zijn redenen om een bedrijfspagina volgen?
  • Hoe werkt een bedrijfspagina?
  • Wat voor soort berichten zou ik kunnen delen met een bedrijfspagina?
  • Krijg ik met mijn bedrijf te maken met bepaalde gebeurtenissen die ik via een bedrijfspagina zou willen delen?
  • Wat zijn de voordelen voor mij als bedrijf om gebruik te maken van een bedrijfspagina?

De antwoorden die ik op deze vragen formuleerde, op basis van mijn kennis van toen over LinkedIn en daarnaast de informatie die ik hierover had gevonden, waren positief. Daarom heb ik dan ook besloten om een LinkedIn bedrijfspagina aan te maken en aan de slag te gaan. Inmiddels ben ik ruim een jaar bezig en heb ik ervaren dat het gebruikmaken van een LinkedIn bedrijfspagina loont.

Waarom zou je gebruik moeten maken van een LinkedIn bedrijfspagina

Er zijn een aantal redenen waarom ik uiteindelijk gebruik ben gaan maken van een LinkedIn bedrijfspagina. Allereerst, het is gratis en eenvoudig aan te maken. Daarnaast zijn de mogelijkheden op een LinkedIn bedrijfspagina uitgebreider dan een persoonlijk profiel op dit platform.

SEO (zoekmachine optimalisatie)

Een nog belangrijkere reden voor mij om gebruik te maken van een zakelijk profiel is, dat het hebben en gebruiken van een LinkedIn bedrijfspagina goed is voor je SEO (zoekmachine optimalisatie). Wanneer je een bedrijfsprofiel aanmaakt, heb je de mogelijkheid om een informatiestuk te schrijven over jouw bedrijf en diensten. Zie het als een samenvatting/pitch over jouw bedrijf in ongeveer 2000 tekens. Deze informatie die je op je zakelijk profiel beschrijft wordt door Google geïndexeerd en ook in de zoekmachine van LinkedIn. De woorden die je gebruikt in deze tekst kunnen bezoekers naar je pagina toe trekken. Dit is natuurlijk een mooi gegeven. Het is daarom wel belangrijk dat je heel goed nadenkt over de tekst die je wilt gebruiken en dat je dit zo goed mogelijk presenteert.

Naamsbekendheid van je bedrijf 

Een andere reden om gebruik te maken van een LinkedIn bedrijfspagina is dat een bedrijf zich beter kan profileren op een bedrijfsprofiel dan een persoonlijk profiel. Een persoonlijk profiel is vooral bedoeld voor individuen (een persoon). Hier communiceer je ook als zakelijk persoon mee en laat je door middel van persoonlijke updates, artikelen en reacties zien waar je kennis ligt en wat jij voor iemand kunt betekenen. Wil je je bedrijf profileren dan is een bedrijfsprofiel veel beter geschikt. Met een bedrijfspagina kun je je bedrijf of organisatie in de picture zetten en daarmee aan je naamsbekendheid bouwen. Je kunt berichten en artikelen delen die te maken hebben met je bedrijf. Daarnaast kun je vacatures op je pagina delen om hiermee in contact te komen met potentiële nieuwe medewerkers. Ook kun je informatie geven over nieuwe projecten en ontwikkelingen, waarmee je je volgers op de hoogte houdt en indirect in contact blijft met je doelgroep.

Statistieken bedrijfspagina

Een ander voordeel van een bedrijfspagina, ten opzichte van een persoonlijke pagina, is dat je de updates die je deelt ook door middel van statistieken weergegeven krijgt. Hiermee kun je zien hoe goed je updates het hebben gedaan. Je kunt bijhouden wat goed werkt en wat minder goed werkt. Op basis van deze gegevens kun je beslissingen nemen m.b.t. de volgende updates (content) die je wilt doen.

 

Schermafbeelding 2017-11-03 om 09.55.53

 

Verder kun je bijvoorbeeld zien waar je volgers vandaan komen. Deze informatie is voor mij relevant, omdat ik op basis hiervan ervoor kan kiezen om eventueel te adverteren via LinkedIn, maar dan specifiek in regio’s waar ik meer volgers zou willen hebben (of meer LinkedIn gebruikers zou willen bereiken).

 

Schermafbeelding 2017-11-03 om 09.54.20

 

Je werkervaring koppelen aan je bedrijfspagina

Een ander voordeel van het hebben van een bedrijfspagina is, dat je deze pagina kunt koppelen aan je werkervaring in je persoonlijke profiel. Je bedrijfslogo is dan goed zichtbaar tussen je werkervaringen. De bezoekers van je persoonlijke profiel kunnen doorklikken naar je bedrijfspagina om meer informatie te vinden over het bedrijf. Ook je medewerkers, mocht je deze hebben, kunnen hun werkervaring koppelen aan je bedrijfspagina. Dit allemaal heeft voordeel voor je naamsbekendheid.

 

Linkedinplaatje logo bedrijf

 

 

Taggen van je LinkedIn bedrijfspagina

Regelmatig zie ik updates voorbij komen van LinkedIn gebruikers op de tijdlijn van mijn persoonlijke pagina. Soms zijn dit mensen waarmee ik al gelinkt bent en soms zijn dit onbekenden (2e lijn).

Updates met vragen over:

  • Ik heb een nieuw logo nodig, kennen jullie iemand die mij hierbij kan helpen?
  • Ik ben op zoek naar een bedrijf die mij kan helpen aan een professionele website, wie o wie?
  • Ik maak gebruik van social media, maar zou meer willen weten over hoe ik dit beter kan inzetten.. wie kan mij helpen?

Dit soort vragen zijn voor mij relevant, waardoor ik dan ook regelmatig reageer op een update. Ik tag dan mijn LinkedIn bedrijfspagina, zodat de persoon op mijn pagina meer informatie kan vinden over mijn bedrijf en het werk dat ik doe en heb gedaan. Mits de persoon op basis hiervan contact zou willen opnemen, dan staan mijn contactgegevens op mijn pagina vermeld.

Soms kom ik een update als hierboven niet tegen, maar dan ziet een persoon uit mijn netwerk deze update. Regelmatig wordt ik dan door anderen getagd. Mijn bedrijf en ik worden aanbevolen door een ander. Dit maakt het mogelijk dat ik regelmatig in contact kom met personen en bedrijven die behoefte hebben aan mijn diensten.

Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
Pinterest
Meer blogs & columns
Grafisch vormgever! (16-24 uur)
Grafisch vormgever! (16-24 uur)
Nieuwe website voor Veilig Thuis IJsseland
Nieuwe website voor Veilig Thuis IJsseland
Social media marketing en corporate video voor Dolfijnenhuis
Social media marketing en corporate video voor Dolfijnenhuis
Commercieel medewerker stage (2022/2023)
Commercieel medewerker stage (2022/2023)
  • Home
  • Over ons
  • Diensten
  • Brand cases
  • Vacatures
  • Blogs & nieuws
  • Maatschappelijk betrokken
  • Contact
Contact

Brand for Life Zwolle

Bezoekadres:
Wilhelm Röntgenstraat 2
8013 NE Zwolle

T: 038 – 369 0032
E: info@brandforlife.nl

KVK-nummer: 66320534
BTW-nummer: NL001420644B41

Downloads

Algemene voorwaarden
Privacybeleid
Disclaimer

2023 © Brand for Life Marketing & Communicatie. All Rights Reserved.